سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طبیعت مشکان09176992771
 
قالب وبلاگ

به گزارش خبرنگار نبض نی ریز در مشکان گل شقایق وحشی در خطر نابودی روبه رو شده است

 

امروز از گلی بنام شقایق برای شما مخاطب گرامی  همراه با توضیحات تهیه کردیم که خیلی از اوقات این گل را می بینیم وبه سادگی از کنارش عبور می کنیم.

گل شقایق که با نام های رایج : (خشخاش ذرت، گل رز ذرت، گل خشخاش ، خشخاش فلاندر ، خشخاش قرمز ، علف هرز قرمز) شناخته میشود یک گونه گیاه گلدار از جنس Papaver و خانواده Papaveraceae بومی اروپا میباشد.

 

این گیاه بیشتر به عنوان علف هرز مزارع کشاورزی معرفی میشود.

 

گل شقایق در دنیا به عنوان نمادی از سربازان کشته شده در جنگ است.

 

گل شقایق به عنوان نماد لژیون سلطنتی بریتانیا به تصویب رسیده است و بر روی تعدادی از سکه ها ، اسکناس ها ، و پرچم های ملی دنیا حک شده است از جمله :*اسکناس دویست لی رومانیایی *اسکناس ده دلاری کانادا(2001) * سکه بیست و پنج سنتی کانادا در سال های 2004 و 2008

 

گونه زینتی گل شقایق با نام

 Shirley Poppy شناخته میشود.

 

گل شقایق در نواحی مختلف ایران رشد می‌کند.این گل در ادبیات ایران با نام‌های لاله وحشی و شقایق وحشی معروف است.و از ان به گل همیشه عاشق یاد می کنند .وجود مقادیر بسیار اندک ترکیبات “اوپیوئیدی” در عصاره این گیاه ، سبب شده تا عصاره این گیاه را “تریاک بی‌زیان” بنامند.

 

این گیاه اغلب یکساله  و بندرت دو ساله است و دارای ساقه ای با موهای سیخ پراکنده(بندرت متراکم) افراشته یا گاهی نیمه افراشته،معمولا منشعب،واجد شیرابه سفید است.

 

برگ ها : برگ های پایین دمبرگدار،برگ هایی بالایی بدون دمبرگ،درازا5 تا 3 سانتیمتر دارای 2-1 شکاف عمیق وقطعات دندانه دار درشت است. نوک باریک دارد، قطعه انتهائی معمولا بزرگتر از قطعات جانبی، سطح بالائی وزیرین برگ مویی است.

 

گل های آن بصورت منفرد در انتهای ساقه های اصلی وشاخه های فرعی می رویند، گل ها قبل از شکوفائی آویزان می باشند. آنها به قطر 30 تا 80 میلی متر به رنگ قرمز تا بنفش و بندرت سفید یا ارغوانی هستند.

 

میوه آن کپسولی شکل به درازای 10 تا 22 میلیمتر است.

 

ارتفاع این گیاه 20 تا 70 سانتیمتر و بعضاً تا 100 سانتیمتر می باشد.

 

از گذشته‌های دور از جوشانده این گیاه برای رفع بی‌خوابی و کاهش التهاب استفاده می‌شده و دارای اثرات آرام بخش و خلط آور است. خواب آلودگی را از عوارض شناخته شده مصرف این عصاره در حیوانات دانست برای همین حیوانات از این گل دوری میکنند.

 

رگ و شیرابه آن طعم تندی دارد و کمی سمی برای حیوانات علف خوار هستند.

 


[ چهارشنبه 94/10/23 ] [ 1:59 صبح ] [ rasoolnazari ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 13075